Mori Girls en ny japansk subkultur

Något som jag märkte när jag bodde i Tokyo 2007 var det ljusa modet med en massa ljusa och jordnära färger. De bar klänningar och hade håret överallt. De var helt olika från vad jag hade sett i Sverige. Inte konstigt det gentligen. Men under 2007 hade jag ingen aning att detta var en subkultur. Det uppdagades inte förrens 2009 och jag tänkte skriva lite här. Här har ni den engelska versionen på crimsonfish.



På Japanska betyder Mori skog och Mori Girl (森ガール) är en tjej som klär sig som om hon bor bland ceder och tall träd. Hon är en del av LillaRödluvan (även om hon föredrar mörk blått, mörk grön eller bordeaux brun till ljust rött), en del av Marie Antoinette pastell färgade fantasi och en del av Alice i Underlandet.

Medens den Japanska  median (och andra marknader) gillar att ge namn till olika lookar, har denna senaste looken utvecklats av sig själv.
Det sägs att det kom till när en vän sa till en annan vän att "hon såg ut att tillhöra skogen", vilket senare ledde till subkulturen Mori Girls. Vännen (som såg ut att tillhöra skogen) sa att hon hade hittat ett community för liknande kvinnor och män på Mixi, en enormt populär community på SNS internet sida i Japan, under sommarn 2006. Medens medlemskap i Mixi krävs en inbjudan av en annan medlem så valde de att bjuda in  likasinnade som hade samma intressen - med teman som varierade från kärlek till ketchup och intresse för att fota.



Bara 3 år senare så har Mori Girls community över 30,000 starka medlemmar. Om Goth Lolitas har Harajuku, och Yamamba har Shibuya, så har dessa skogsvarelser sin bas via internet med profiler och bloggar där de skriver om sina yarui (avslappnande) livstil.
Om man överlägger att Mori Girls av naturen är ensamme och benägen till solo fritids aktiviteter så har Mixi givit dem en unik sammanhållning.
Så hur vet man om man kan bli en av dem? Mixi's community profil sida har runt 60 punkter för hur man ska kunna vara en Mori Girl. Inom modeinriktningen finns det en samhörighet med lätta fina klänningar, en beundran av skosnören, puffade ärmar och retro tryck, och en hel del uppmärksamhet runt naturliga material, och ett stort intresse för varma, jordnära färgskiftningar och djupa traditionella färger som navy blå, rött vin, och skogsgrön. Något som man ofta kan se är accessoarer  av läder som axelremsväska, pälskragar, tights, fickur och handgjorda smycken.

Utav de tidningar som välkomnar subkulturen är Spoon, Fudge och Spur. Favoritdesigners som Cocue, Tsumori Chisato, Cuccia och Skandinaviska märken som Minä Perhonen och Marimekko (allas Mori Girls djupa inspirationer verkar vara, utav någon anledning Svenska eller Finska). Mori Girl's skönlitterära förebild är främst Hagu, en konststudent från Honey and Clover (en manga). Aoi Yuu (på bilderna) som syns i reportaget är en stor Mori-girl-förebild. Hon sägs representera modet ända ut i fingerspetsarna och framröstad som favorit på Mixi.jp.

Gentemot de flesta aggressiva motkulturer så går Mori Girls nästan emot dem. De skapar sin stil genom 'atmosfären' av en artikel, oavsett om den är trendig eller har ett märke eller inte. Följaktligen undvek de vardagliga mode tidningar och att massproducera artiklar och istället inriktar de sig på handgjorda, originella verk. Underlighet/Nyckfullhet är viktigt. Ålder är inte det. Det finns inget i trosläran där bara unga eller en viss generation får ta del utav Mori Girls. Till skillnad från unga mode kulturer som Shibuya gyaru (som får se många utav sina anhängare 'ta studenten'), så finns det inget hos Mori Girls som speglar en rebel mot att bli vuxen.





imomus, fashion snoops, morigirl@tumblr, top 20 mori girls at aramarheydidnt,

Kommentarer
Postat av: emee

Intressant ^_^ fin stil! jag har inte hört talas om den innan

2009-11-18 @ 23:11:16
URL: http://yaplog.jp/emee/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0